right_side_white_shape
left_side_green_shape
left_side_white_shape

דור המייסדים, הגעתם להחלטה: "מעבירים את השרביט!"

הקמתם עסק לתפארת, הענקתם לו את המיטב שלכם לאורך שנים והגיע הרגע שבו החלטתם להעביר את "מושכות הניהול" לדור הבא. העסק יקר לליבכם ואתם מבקשים להמשיך ולראות אותו צומח ומשגשג כשאתם נהנים מפירות ההשקעה. אבל מילים לחוד ומעשים לחוד ורק המחשבה שהבחירה באחד מילדיכם לתפקיד של מנהל, כשאתם יודעים שיתכן ותיגרם אכזבה לילדים האחרים, מדירה שינה מעינכם.

מה עושים? כיצד דואגים להמשכיות של העסק שכה יקר לליבכם מצד אחד, מבלי לפגוע ברגשותיהם של הילדים מצד שני והאם זה בכלל מציאותי? לצוות התבוננות® יש מה לחדש לכם בנוגע ל"איך" עושים את זה נכון...

הפכו אותם לשותפים להחלטות

אחד הדברים שמקשים יותר על המצב, היא העובדה שאתם שומרים הכול בבטן. לכן, בחרו מקום מזמין ונוח, אפשר בחדר פרטי במסעדה שקטה לדוגמה וערכו ישיבה משותפת. ספרו להם על התוכניות שלכם ועל כך שאתם מתכוונים לפרוש בעתיד הקרוב ולכן אתם רוצים להכין את הקרקע. הזכירו להם עד כמה הם אהובים ורצויים ושאלו אותם לדעתם אודות ניהול העסק ובאיזה קריטריונים צריך המנהל העתידי לעמוד.

הציעו לכל אחד מהם לענות על מספר שאלות שקשורות במאפייני המנהל העתידי שעתיד "להיכנס בנעליכם". אילו איכויות צריך שיהיו לו? איזו השכלה תיאורטית ומקצועית? אילו כישורים? איזה ניסיון ועוד. קבלו את תשובותיהם ובחנו עם עצמכם מהם המאפיינים עליהם כולם מסכימים, מחד, והיכן קיימים פערים בהסתכלות שלהם על התפקיד, מאידך.

קבעו פגישה משותפת נוספת כדי להציג את הממצאים על מנת לדון בהם לעומקם.

ככל שתעמיקו לחקור ולהבין, כך תסייעו לילדים שלכם להציע הצעות ראויות משל עצמם, ויתכן ואף תופתעו לגלות שהבחירה במועמד לניהול תבוא מהם עצמם. יתכן וככלל, זהו מעמד לא פשוט, במיוחד אם אינכם מורגלים בתקשורת פתוחה וזורמת בשוטף. זכרו שאתם יכולים להסתייע בגורם מקצועי כדי לעבור את השלב הזה במינימום כאב לב ומקסימום הצלחה.

דאגו לתעסוקה חלופית מכובדת

על מנת להקל על 'הגלולה המרה' בדרך לקבלת החלטה מושכלת לטובת העסק ולטובת ילדיכם, מומלץ לחשוב מראש על משרה חלופית הולמת ומתגמלת למי שלא נבחרו כמנהלים.

במידה ומי מהם נשאר בעסק, ניתן לבחון האם ואיך ניתן לשלבם ובאילו תפקידים,  כל אחד בהתאם לכישורים וליכולות שלו.

במקרה שהמשמעות של בחירתכם היא עזיבתו של מי מהילדים את החברה, יש להכין מבעוד מועד פתרון השמה מכובד, ללוות אותם בתהליך ההשמה ובעיקר לתת להם את התחושה שאתם כאן עבורם ונותנים להם גיבוי מלא.

עמדו מאחורי ההחלטות שלכם

נכון שזה לא קל ואפילו קשה להתמודד עם הסיטואציה הזו, אבל אתם עושים זאת בגבורה ובאומץ, מתוך תחושת אחריות ומחויבות, לעצמכם, לעסק ולא פחות מכך גם לילדים.

הפעלתם שיקול דעת אחראי, בדקתם את הנתונים בעין מקצועית ושיתפתם בלבטים את ילדיכם. בסופו של דבר, הגעתם למסקנה שאחד מהם הוא המתאים ביותר להמשיך למנף את העסק ועשיתם זאת לתועלת כולם.

צריך להבין, כי האופן בו ילדיכם הבוגרים יקבלו את ההחלטה שלכם תלויה כמעט במאת האחוזים ב"איך" שבו אתם נוקטים בדרך לקבלתה. אם אתם שלמים אתה, אם כל מה שעומד לנגד עיניכם זו טובת העסק שכל המשפחה אגב נהנית וניזונה ממנו, הרי שגם אם יכאב להם לרגע, הם יקבלו זאת בכבוד וימשיכו הלאה.

מתקשים להעלות את הנושא הזה על סדר היום? לא יודעים איך להנחות את הגורמים הרלוונטיים בתהליך? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן!

עם התמחות מקצועית בייעוץ ארגוני-ניהולי, מחד, והסמכה מקצועית לייעוץ וגישור משפחתי, מאידך, צוות התבוננות® ערוך להציע לכם תוכנית מקיפה, שתסייע לכם להתניע את התהליך, ללוות אתכם בדרך ולצייד אתכם בכלים ותובנות להמשכה המוצלח.  

שיטת התבוננות® מעניקה פתרונות לאתגרים בחברות ועסקים משפחתיים, בממשק שבין האישי-משפחתי לארגוני-ניהולי – היכן שהם מתערבבים, משתלבים, משפיעים ומשליכים זה על זה. התבוננות® עושה זאת באמצעות הסתכלות מערכתית ובחינת השפעות הגומלין שמקיים העסק עם הפרטים במשפחה, וליווי המעורבים תוך הקניית כלים וטכניקות שיסייעו לצמיחת העסק לצד צמיחת המשפחה, האחד לצד השני במקום האחד על חשבון השני.